Wat is conversie optimalisatie? Uitleg en stappenplan

Wat Is Conversie Optimalisatie (CRO)?

Conversie optimalisatie, in het Engels Conversion Rate Optimization (afgekort CRO), is een marketingterm die je steeds vaker hoort of voorbij ziet komen. Steeds meer bedrijven en hun marketingteams houden zich ermee bezig. En niet zonder reden. Maar wat is conversie optimalisatie eigenlijk? En misschien nog wel belangrijker; hoe kun jij het inzetten voor jouw bedrijf?

Kort samengevat haal je met conversie optimalisatie meer rendement uit je marketingbudget door relevantere content bieden en blokkades wegnemen voor je bezoekers.

In dit artikel zullen we in gewone mensentaal globaal uitleggen wat conversie optimalisatie eigenlijk is, hoe jij dit kan toepassen middels een stappenplan en waarom je hier vandaag nog mee zou moeten starten. Want wie wil er nou niet meer conversies?

Wat is een conversie?

Laten we beginnen met wat een conversie is. Als een bezoeker op je website bepaalde actie onderneemt, zoals het aanvragen van een offerte en zodoende een lead, prospect of klant wordt van jouw bedrijf, spreek je van een conversie.

Een aantal voorbeelden van conversies:

  • het doorklikken naar een volgende pagina op je website;
  • het klikken op het telefoonnummer om te bellen (op mobiele );
  • het aanmelden voor een nieuwsbrief;
  • het aanvragen van een offerte;
  • het downloaden van een whitepaper;
  • het toevoegen van een product aan je winkelmandje;
  • het afrekenen van je winkelmandje.

Simpel gezegd zijn conversies dus doelen die je stelt voor je website of een pagina van je website. Globaal genomen kan je er vanuit gaan dat iedere pagina op je website een bepaald doel zou moeten hebben waar een bezoeker een van de bovenstaande acties kan ondernemen.

Micro en macro conversies

We gaan nog een klein stapje verder wat betreft conversies. Namelijk het opdelen van de verschillende conversies. Marketeers maken namelijk onderscheid in micro en macro conversies.

  • Micro conversies zijn conversies (acties) die een kleine waarde hebben. Denk hierbij aan het doorklikken naar een volgende pagina, of het klikken op het telefoonnummer op je website. Doorgaans worden er een aantal micro conversies gedaan voordat de klant wordt verleid om een macro conversie uit te voeren.
  • Macro conversies zijn conversies met een grote waarde die ook écht iets opleveren voor jouw bedrijf. Een voorbeeld van een macro conversie is het invullen van een contactformulier, het aanvragen van een offerte, een transactie op je webshop of het aanmelden voor de maandelijkse nieuwsbrief. Doorgaans wordt de bezoeker na het uitvoeren van een macro conversie een lead, prospect of zelfs een klant.

Zowel micro als macro conversies zijn interessant om meetbaar te maken. Het micro-conversiepercentage draagt namelijk bij aan het macro-conversiepercentage. Het is dus belangrijk om het onderscheid in je conversies in beeld te krijgen, zeker als je aan de slag gaat met conversie optimalisatie.

Het conversieratio

Conversie ratio is het aantal conversies gedeeld door het aantal sessies per pagina.

Voorbeeld: ‘Ik heb de afgelopen maand wel 150 conversies gehad op mijn website’.

In eerste instantie zou je denken dat dat veel is, nietwaar? Maar laten we het eens omdraaien, hoeveel klanten hebben er eigenlijk niet geconverteerd? Als je in die maand 20.000 bezoekers hebt gehad, dan is dat best veel. Maar als dit er 500.000 zijn geweest, dan stelt het eigenlijk niet zoveel voor.

Traffic, oftewel webverkeer, is daarom een belangrijk onderdeel van de conversie ratio. Zonder traffic zal er geen bezoeker converteren. Daarom zegt het de hoogte van het conversie ratio niet zoveel. Want ook al converteert 8% van het totaal aantal bezoekers, zonder traffic heb je er niets aan.

Daarom is het belangrijk om je conversie ratio te ontleden voordat je aan de gang gaat met conversie optimalisatie.

  • hoeveel bezoekers heb je de afgelopen maand gehad?;
  • hoeveel bezoekers zijn er geconverteerd?;
  • welke type conversie betreft het? Micro of macro?

De overige metrics

Als marketeer is het belangrijk om zoveel mogelijk data beschikbaar te hebben voordat je begint met het optimalisatieproces. Want om je conversies te optimaliseren heb je veel data nodig. Naast veel traffic heb je ook de volgende data nodig:

  • het aantal klikken;
  • de gemiddelde tijd op een pagina;
  • welke pagina’s er worden bekeken;
  • op welke pagina je bezoekers de website hebt verlaten;
  • via welk extern kanaal men binnenkomt;
  • waar men heen gaat met de muis (heatmaps);
  • welke items er zijn gekocht of toegevoegd aan het winkelmandje;
  • via welke zoekterm de bezoeker op je website terecht is gekomen;
  • welke zoektermen er zijn gebruikt in de zoekbalk op de website;
Klaar om jouw bedrijf of merk te lanceren naar het volgende niveau? 🚀

Wat is conversie optimalisatie

Nu we weten wat een conversie is en wat er nodig is om met conversie optimalisatie te beginnen, is het tijd om het optimalisatieproces zelf te bespreken, en natuurlijk waarom jij vandaag nog zou moeten beginnen met conversie optimalisatie.

Conversie optimalisatie is een eigenlijk een parapluterm voor verschillende activiteiten waarmee je je probeert om meer klanten een bepaalde actie uit te laten voeren op je website.

Voorbeeld: Je bent een zakelijke dienstverlener en je hebt een prachtige website. Je website heeft per maand gemiddeld 1000 bezoekers en van die bezoekers vragen er 10 een offerte aan. Dan praat je over een conversie ratio van 1%.

Stel dat je die 1% wat aan de lage kant vind en graag meer bezoekers wil omzetten in leads, prospects of zelf klanten, dan zal je dus verbeteringen in het gehele proces moeten gaan aanbrengen. Hoe je dit kan doen behandelen we later. Hoe dan ook, als je aan de slag gaat met het verhogen van de conversie ratio, dan spreek je dus over conversie optimalisatie.

Waarom je conversie optimalisatie zou moeten toepassen

Stel dat je al een tijdje flink aan het adverteren bent op Google. Toen je de campagne klaar had en lanceerde zat je handenwrijvend en met een grote glimlach achter je computer. ‘Kom maar op met die klanten’ dacht je. Maar in werkelijkheid komt er maar weinig binnen. Zo nu en dan een wordt er een contactformulier ingevuld en heb je in een maand tijd slechts 2 offerteaanvragen ontvangen. Dat schiet niet echt op, toch?

Voorbeeld:

Ad-spendTrafficConversieratioConversies
€10.00020.0001%200

Als je vind dat er maar weinig uit je campagne voort komt, kunt je ervoor kiezen om je advertentiebudget wéér te verhogen in de hoop dat het je meer klanten oplevert.

Ad-spendTrafficConversieratioConversies
€20.00040.0001%400

Zoals je ziet is het aantal conversies weliswaar verdubbeld, maar echt goedkoop is het niet. In plaats van steeds maar meer geld in je advertentiecampagne te stoppen, is met wellicht verstandig om eens kritisch kijken naar de landingspage die je hebt ingesteld op je advertentiecampagne. Want een conversieratio van 1% moet beter kunnen.

Stel dat je besluit om een aantal verbeteringen door te voeren op je landingspagina:

  • je verplaatst het aanvraagformulier ‘above the fold’, dus in de header;
  • de knop in het aanvraagformulier maak je groen i.p.v. rood;
  • je verkort de teksten tot een pakkender geheel en maakt ze beter leesbaar;
  • enzovoort;

Nadat je de bovenstaande verbeteringen hebt doorgevoerd en je budget hebt teruggeschroefd, gebeurt er ineens het volgende:

Ad-spendTrafficConversieratioConversies
€10.00020.0002%400

Zoals je ziet heb je geen cent meer uitgegeven aan Google en is je conversieratio toegenomen!

Wat is conversie optimalisatie; voordat je begint

Wie wil beginnen met conversie optimalisatie kan kiezen uit ontelbaar veel manieren. Zoals je inmiddels weet: data is key. Zonder data kom je nergens en er is geen groter taboe dan optimaliseren gebaseerd op onderbuikgevoel, ofwel ‘ik ga dit doen omdat ik denk dat het goed is’. Uiteraard kan het zijn dat je het bij het rechte eind hebt, maar dit is lang niet altijd zo. Hoe dan ook, testen en experimenteren is hetgeen waar je het meest mee bezig bent bij CRO marketing.

Experimenteren

Voor wie wil beginnen met CRO zal moeten gaan experimenteren. Daar heb je een klein arsenaal aan software voor nodig. Maar daar komen we later op terug. Door te experimenteren krijg je inzichtelijke data over wat de bezoeker graag wil zien en welke elementen op je webpagina de meeste impact hebben.

De volgende werkzaamheden komen vaak terug als je je bezighoudt met conversie optimalisatie:

A/B testing

Een veelgebruikte methode is A/B testing. Kort samengevat betekent dit dat je de bezoekers op je website twee verschillende versies van een pagina voorschotelt.

Voorbeeld: Groep 1 land op versie 1 van de pagina waarbij je een rode call-to-action knop serveert, groep 2 land op versie twee van de pagina waarbij je een groene call-to-action knop serveert.

Uiteraard is kan dit ook een ander verschil zijn, zoals de afbeelding in de header of de positionering van een aanvraagformulier.

Je bezoekers merken niets van het A/B testen, maar het grote voordeel is dat jij inzicht krijgt in welke versie van de pagina het beste scoort.

Voordelen van A/B testing:

  • live testen met echte gebruikers;
  • je krijgt objectieve data;
  • stapsgewijs je conversie verhogen;
  • de gebruikers merken niets van het A/B testen;
  • minder verkeer nodig dan bij multivariate testing;

Multivariate testing

Multivariate testing gaat net even een stapje verder en het testen is vrijwel eindeloos ten opzichte van A/B testing. Je website bestaat namelijk uit veel verschillende elementen en ieder element heeft een andere (psychologische) werking op je bezoeker. Teksten, afbeeldingen, call-to-action knoppen, de posities van je elementen en de layout van je pagina hebben allemaal invloed op de beslissing(en) die de bezoeker maakt.

Voordelen van multivariate testing:

  • de test is volledig live;
  • je krijgt objectieve data;
  • van elk element op je website afzonderlijk de invloed testen;
  • je kunt verschillende combinaties testen;
  • de gebruikers merken niets van het testen;

A/B testing en multivariate testing lijken in de essentie veel op elkaar. Maar dit zijn de voornaamste verschillen:

Verschil A/B Testing En Multivariate Testing

Kort samengevat test je bij een Bij A/B test 2 pagina’s met 1 significant verschil. Bij multivariate testing test je veel verschillende versies van een pagina.

Mouse tracking

Een andere en tevens zeer waardevolle metric is mouse tracking. Door het gebruik van mouse tracking kom je er op vrij eenvoudige wijze achter hoe er over je website wordt genavigeerd door het gebruik van zogenaamde hittekaarten en schermopnames van de gebruikerssessies. Op deze kaarten wordt onder andere aangeven waar de muis zich het meest bevindt, waar er geklikt wordt en wat de scrolldiepte van je pagina is, maar ook schermopnames van de gebruikerssessies behoren tot de mogelijkheden.

Populaire mouse-tracking software is Hotjar. Nadat je een (gratis) account hebt aangemaakt op de website en de trackingcode op je website hebt geïnstalleerd, kan je aan de slag. Het duurt ongeveer 24 uur voordat de eerste heatmaps en schermopnames worden getoond. Je moet dus eerst even geduld hebben.

Hotjar Voor Conversie Optimalisatie

De voordelen van mouse tracking:

  • heatmaps geven je duidelijk inzicht in klik- en navigeergedrag;
  • de gebruiksvriendelijkheid van je website komt aan het licht;
  • bezoekers weten niet dat ze proefpersoon zijn;
  • het toont je concrete verbeterpunten voor conversie optimalisatie;

Google Analytics

Natuurlijk mogen we Google Analytics niet vergeten. Deze tool van Google geeft je een schat aan data en informatie over je gebruikers, zoals de kanalen waar je gebruikers vandaan komen (zoekmachines, socials, etc.). Maar ook demografische gegevens, welke pagina’s er bezocht zijn, hoe lang de bezoekers daar verbleven, uitstappagina’s en nog veel meer. Google Analytics mag dus absoluut niet ontbreken in dit rijtje. Bovendien is het ook nog eens volledig gratis!

Wat is conversie optimalisatie; het stappenplan

Nu we weten wat een conversie is en wat er nodig is om te beginnen met conversie optimalisatie, is het tijd om het stappenplan te behandelen. Je wil graag zo snel mogelijk beginnen met het optimaliseren van je conversies. Logisch. Toch moet je rustig aan beginnen. Uiteraard kun je direct beginnen door allerlei wijzigingen door te voeren om vervolgens maar te hopen dat er iets goed uit voort komt, maar optimaliseren om het optimaliseren is nooit een goed idee.

Maar, hoe moet je beginnen? En vooral: wáár moet je beginnen? Om het je makkelijk te maken hebben we het stappenplan hieronder uitgebreid in kaart gebracht.

Stappenplan Voor Conversie Optimalisatie

Het stappenplan voor conversieoptimalisatie ziet er als volgt uit en komt steeds weer uit bij het kopje “data”.

  1. data analyseren;
  2. inzichten verzamelen;
  3. verbeterpunten categoriseren;
  4. acties prioriteren;
  5. tests evalueren;

1. Data analyseren

Allereerst is het belangrijk om te kijken wat de bezoekers momenteel doen en waar ze eventueel vastlopen. Hier kan je vrij eenvoudig achterkomen door je statistieken te bekijken, bijvoorbeeld met Google Analytics en Hotjar. Wellicht zijn er bugs of andere fouten op je pagina die je nog niet ontdekt hebt waardoor klanten tegen een muur oplopen en niet verder kunnen. Dit is de ultieme nachtmerrie van iedere eigenaar of webbeheerder. Als gevolg verlaten de bezoekers je website website vroegtijdig en worden er dus geen conversies gedaan. Gemiste kans dus.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de laadtijd van je pagina’s, of 404-pagina’s. Misschien is de mobiele versie van je website niet helemaal goed geoptimaliseerd. Het kan werkelijk van alles zijn. Hoe dan ook, vergeet zeker geen funnel aan te maken met daarin de belangrijkste stappen die de bezoeker moet doorlopen. Zo krijg je inzichtelijk in welk stadium de klant eventueel afhaakt.

Een voorbeeld uit de praktijk: Een tijdje geleden werden we gecontacteerd door een klant die zich afvroeg waarom er maar geen offertes werd aangevraagd. De klant had een dure Google Ads campagne gelanceerd, maar conversies bleven uit. De landingspagina zelf bleek tiptop in orde te zijn. Na een korte analyse bleek dat de bezoekers vastliepen wanneer ze op de call-to-action button klikte. Deze button zou naar de pagina om een offerte aan te vragen moeten verwijzen. Maar wanneer bezoekers op de button klikte, sprong het scherm direct weer naar bovenaan de pagina. Wat bleek: de button had een ‘#’ als url in plaats van een link naar de offertepagina.

2. Inzichten verzamelen

Nu je al je data hebt geanalyseerd, kun je beginnen met inzichten verzamelen. Waar haken bezoekers af? Oftewel: wat kan er beter?

3. Verbeterpunten categoriseren

Het is nu tijd om je inzichten te gaan categoriseren in tastbare verbeterpunten. Als je hebt ontdekt waar de knelpunten liggen, dan kun je gaan bedenken hoe je deze gaat verbeteren en op welke manier je dit wil gaan doen. Denk hierbij ook aan tools, software, en andere middelen die je wellicht nodig hebt om de verbeteringen door te voeren (een lijstje met handige tools vind je onderaan deze blog). Maak voor jezelf een duidelijk en overzichtelijk lijstje met de volgende aandachtspunten:

  • zijn er verbeterpunten waar je snel mee aan de slag kunt?;
  • wat zijn de grootste knelpunten?;
  • welke test is het meest veelzeggend? Welke test levert het grootste verschil op?;
  • welke test duurt het langst en vereist het meeste werk;

4. Acties prioriteren

Het is aannemelijk dat je meer dan 1 verbeterpunt hebt gevonden. Als het antwoord ‘ja’ is, dan is het van belang om je verbeterpunten te prioriteren. Bedenk hierbij goed welk verbeterpunt je als eerste wil gaan aanpakken. Het is namelijk niet slim om alle punten tegelijk aan te pakken. Zeker niet als je ook wil gaan testen. Want als je meerdere testen tegelijkertijd hebt lopen, dan bestaat de kans dat de tests elkaar kunnen beïnvloeden.

Begin daarom met het opstellen van een prioriteitenlijstje waarbij je elk verbeterpunt een prioriteit geeft, en begin met de verbeterpunten die het snelst op te lossen zijn. Uiteraard staat het je ook vrij om te beginnen met de verbeterpunten die de meeste impact zullen geven.

Tip: om je verbeterpunten makkelijk te prioriteren raden we je aan om gebruik te maken van het PIE framework. Hiermee geef je iedere prioriteit een score op basis van 3 deelgebieden, te weten: Potential, Importance en Ease.

5. Testen en evalueren

Tijd om in actie te komen! Als je een whiteboard hebt, pak dan je gekleurde post-its erbij en zet op het bord je geprioriteerde acties uiteen. Heb je geen whiteboard? Geen nood, je kunt eventueel ook een ouderwets kladblok gebruiken.

Begin uiteraard bij het actiepunt met de hoogste prioriteit. Wanneer je gaat testen is het belangrijk om te kijken of de test geslaagd is of niet en hoe betrouwbaar het resultaat is.

Een methode om dit te beoordelen is aan de hand van significantie. Daarmee beoordeel je of de uitkomst van een test steunt op toeval, of inderdaad aangeeft dat het resultaat beter werkt dan het ander. Pas als de resultaten van een test significant blijken te zijn, is het resultaat bruikbaar en kan je het daadwerkelijk doorvoeren.

Nu wil je vast weten hoe je die significatie test. Gelukkig bestaan er tools om dit te testen. Het enige wat jij hoeft te doen is je testresultaten in te voeren in deze tool en de rest gaat vanzelf. Vergeet niet je vooraf bepaalde hypothese erin te verwerken en te bepalen hoe betrouwbaar je de test wil hebben. Eitje!

Is een test niet significant en berust het teveel op toeval? Dan zal je door moeten gaan met testen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er te weinig bezoekers zijn gebruikt tijdens de test. In dat geval zal je wat langer door moeten gaan met de test, totdat je écht conclusies kunt trekken. Het kan natuurlijk ook gebeuren dat de resultaten te dicht bij elkaar liggen. In dat geval heb je de keuze om door te testen, of te beslissen dat het niet uitmaakt wat je doet.

Tips voor conversie optimalisatie

Tot slot delen we graag nog een aantal praktische tips met je waar je rekening mee kan houden als je aan de slag gaat met conversie optimalisatie. Want naast het verzamelen van data en het doorvoeren van verbeteringen, zijn er nog een aantal andere zaken waar je op zou kunnen letten als je je conversies wil optimaliseren.

Conversie optimalisatie en psychologie

Het is een open deur, maar als je marketing zegt, zeg je mensen. Data is natuurlijk waardevol, maar er is altijd nog een menselijke factor die niet te meten is. We maken dagelijks onbewust veel beslissingen. Soms meer dan je achteraf zou denken.

Marketeers zijn dagelijks bezig met online verleiden en het proberen te beïnvloeden van de onbewuste keuzes. Iemand die daar zeer bedreven in is, is Robert Cialdini. Hij is sociaal psycholoog, bestselling auteur en verwierf wereldfaam met zijn boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’. Zijn ideeën en modellen worden wereldwijd door marketeers toegepast. In zijn boek omschrijft hij 6 overtuigingsprincipes die de basis vormen van bijna elke marketing- of reclamecampagne (bewust of onbewust). Later is er in zijn boek ‘Pre-suation’ een 7e overtuigingsprincipe aan toegevoegd: eenheid.

  1. Wederkerigheid
  2. Commitment & consistentie
  3. Sociale bewijskracht
  4. Sympathie
  5. Autoriteit
  6. Schaarste
  7. Eenheid

Onze tip is om te proberen een aantal van deze overtuigingsprincipes toe te passen op je landingspagina. Waarschijnlijk kun je ze niet allemaal gebruiken, maar is er altijd wel één toe te passen.

Een voorbeeld van een call-to-action waarin een aantal overtuigingsprincipes zijn verwerkt:

Call-to-action Waarin Een Aantal Overtuigingsprincipes Van Cialdini Zijn Verwerkt

In de bovenstaande call-to-action zijn 3 overtuigingsprincipes toegepast. In de titel hebben we gebruik gemaakt van het principe ‘Commitment & consistentie‘, in de tekst onder de titel en naast de aanvraagknop hebben we het principe ‘Sociale bewijskracht‘ gebruikt.

Wil je meer weten over deze overtuigingsprincipes. We hebben er een uitgebreid artikel over geschreven waar we dieper ingaan op de overtuigingsprincipes van Cialdini.

Uiterlijk van je website

Binnen slechts 1/20e van een seconden hebben bezoekers al een eerste indruk van je website en zullen ze beslissen of ze blijven, of weer weggaan.

Een website met teveel informatie, zoals teksten, teveel afbeeldingen, veel kleurgebruik en een onoverzichtelijke layout wordt al gauw gezien als te druk en leidt bovendien enorm af. Geef de bezoeker daarom rust en ruimte.

Het gebruik van witruimte om je website is ook zeker aan te raden. Het geeft de ogen van de bezoeker rust en verlegd de focus naar het midden van het scherm, waar de content van je website zich bevindt.

Is het ontwerp van je website erg complex? Dit kun je beter vermijden. Hier houden bezoekers niet van en het zorgt er bovendien voor dat ze al snel overprikkeld raken en als gevolg je website verlaten. Laat een ontwerper of webdesigner eens naar je ontwerp kijken als je er zelf niet uitkomt. Ook als het ontwerp van je website alweer enige jaren oud is, dan is het misschien tijd om je website te vernieuwen met een fris ontwerp.

Zijn er elementen op je website die geen functie hebben? Gooi ze weg. Je hebt er immers niets aan, en dus ook de bezoeker niet.

Kleurgebruik Op Je Website

Let ook goed op het kleurgebruik binnen je website. Voorkom een overvloed aan kleuren en contrasten, want ook dit zorgt voor flink wat afleiding. Het kan ervoor zorgen dat de bezoeker overprikkeld raakt, en in het ergste geval je website snel weer verlaat. Kijk daarom kritisch naar je ontwerp en bedenk je of je écht zoveel kleurgebruik nodig hebt. Doorgaans wordt er op een website gebruik gemaakt van 1 hoofdkleur en 2 á 3 steunkleuren.

Gebruiksvriendelijkheid van je website

Een aandachtspunt dat vaak terugkomt als het aankomt op conversie optimalisatie, is de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het is de ultieme nemesis van elk bedrijf: bezoekers die je website verlaten omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken. Het is daarom van uiterst belang dat je website overzichtelijk is en dan bezoekers makkelijk kunnen navigeren door je website. Want laten we eerlijk zijn, bezoekers zijn over het algemeen lui, dom, snel afgeleid en bovenal ongeduldig.

Dit zijn de aandachtspunten waar je op kan letten als je aan de slag gaat met de gebruiksvriendelijkheid van je website:

  • zorg voor een duidelijk en overzichtelijk menu in je header;
  • zorg ervoor dat, naast de desktop versie, ook de mobiele versie van je website optimaal werkt;
  • voorkom lange laadtijden op je pagina’s. Zorg ervoor dat je pagina uiterlijk binnen 3 seconden volledig is geladen;
  • voorkom gebroken links en 404-pagina’s;
  • voorkom dat er teveel irrelevante informatie op de landingspagina staat. Focus je op het doel van de pagina;
  • zorg ervoor dat er niet teveel ‘cumulative layout shift (CLS)‘ plaatsvind op je pagina. Er is niets zo ergerlijk als content dat verschuift tijdens of na het laden van de pagina, of wanneer de bezoeker ergens op klikt;
  • zet een link naar homepagina achter het logo op je website;
  • zorg dat er een zoekbalk in, onder of boven de header aanwezig is zodat bezoekers kunnen zoeken op je website;

Handige tools

We zijn hiermee aan het einde gekomen van dit artikel. Maar voordat we afsluiten benoemen we graag nog wat handige tools zodat jij aan de slag kunt met het optimaliseren van je conversies.

  • Google Analytics is dé go-to software als het gaat om statistieken van je website en de bijbehorende activiteiten van je bezoekers. Het is de absolute nummer 1 en bovendien nog gratis ook.
  • Hotjar is onze favoriete tool om klik- en scrollgedrag van gebruikers te analyseren. Je krijgt doormiddel van heatmaps (hittekaarten) inzichtelijk waar je gebruikers klikken en tot hoever ze scrollen.
  • Google Tag Manager is gratis software van Google waarmee je tags op je website kan plaatsen op basis van triggers. Bovendien kun je eenvoudig je bezoekers indelen om zo de prestaties tussen bepaalde elementen te meten.
  • AB Testguide is een online tool om de significantie van je testresultaten te berekenen. Hiermee kan je eenvoudig zien of de resultaten van je tests op toeval berusten of significant zijn.

Jouw online marketingactiviteiten uitbesteden? Inbrands helpt jouw onderneming online groeien

Waarschijnlijk ben je ben je geïnteresseerd in conversie optimalisatie, anders had je deze blog niet helemaal gelezen, toch? Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over conversie optimalisatie of zoek je team superhelden die de conversies van jouw website kunnen verhogen? Neem dan eens contact met ons op en laten we een bakkie doen om te zien wat we voor elkaar kunnen betekenen. Wij duiken samen in jouw onderneming en we zorgen ervoor dat wij jouw taal spreken en precies weten waar de kansen voor jouw onderneming liggen. We heten niet voor niets Inbrands.

Back To Top