Online Marketingbureau vs Freelancer

Online Marketingbureau Vs Freelancer

Een online marketingbureau vs een freelancer… Wie moet je nu kiezen?

Ken je dat gevoel dat je, als ondernemer, soms wel met 10 dingen tegelijk bezig bent terwijl het werk maar blijft binnenstromen? Dat je soms andere taken moet laten liggen omdat je er simpelweg niet aan toekomt? Als ondernemer heb je vaak zoveel dingen te doen dat het lijkt alsof er niet genoeg uren in een dag zitten.

In deze blog leggen we de voor- en nadelen van een online marketingbureau en een freelancer naast elkaar. We weten dat je weinig tijd hebt, maar lees toch maar even mee. Hopelijk kan jij na het lezen van deze blog een weloverwogen keuze maken.

Tijd om een keuze te maken

Een van de belangrijkste onderdelen van het bouwen aan een succesvol bedrijf is ervoor te zorgen dat je een sterke marketing aanpak hebt. In de opstartfase was het misschien een logisch keuze om de digitale marketing voor je eigen rekening te nemen. Jij kent tenslotte je eigen merk of bedrijf het beste en je weet hoe je je wilt presenteren op internet. Maar inmiddels gaan de zaken goed en hebt je 101 dingen te doen. Je online marketingactiviteiten hebben ineens minder prioriteit en je focus ligt op dat moment waarschijnlijk bij hele andere zaken. Misschien wordt het dan eens tijd om je online marketingactiviteiten uit te besteden. Maar aan wie? Een vraag die bij veel bedrijven voor een dilemma zorgt.

Waarom is de keuze tussen een online marketingbureau vs een freelancer zo moeilijk?

Het aanbod aan online marketingbureau’s en freelancers is vrijwel eindeloos. Type maar eens “Online marketing freelancer” in op Google. Terwijl ik deze blog schrijf zijn er ongeveer 101.000.000 resultaten op dit zoekwoord en 403.000.000 resultaten op het zoekwoord “Online marketingbureau”. Duizelingwekkende aantallen als je het mij vraagt. Zoals je ziet wordt een keuze maken nogal een opgave met zoveel aanbod.

Bovendien moet je ook goed rekening houden met je niche. Een online marketingbureau of een freelancer is geen one-size-fits-all. Je zal goed moeten kijken of een online marketingbureau of een freelancer wel bij je past en genoeg kennis heeft van jouw niche. Als die kennis er niet is, dan wordt het een lastige opgave voor een online marketingbureau of een freelancer om een gedegen marketingstrategie voor jouw onderneming te ontwikkelen, laat staan om in de praktijk te brengen.

Het verschil tussen een online marketingbureau vs een freelancer

Laten we beginnen bij het begin, namelijk het verschil tussen een online marketingbureau vs een freelancer. Als je net bent begonnen met het nadenken over het uitbesteden van je online marketingactiviteiten is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van de verschillen tussen de twee opties.

Freelancer

Een freelancer is een onafhankelijke marketingconsultant die in het verleden hoogstwaarschijnlijk enige ervaring heeft opgedaan in het werken voor een groot bedrijf, maar zijn diensten op eigen houtje verleent. Freelancen is in opkomst. Een recente studie toont aan dat 1 miljoen Nederlanders freelancen en het is hun belangrijkste of aanvullende bron van inkomsten. Bovendien groeit het aantal freelancers uitzonderlijk snel. Per jaar komen er ruim 40.000 tot 50.000 freelancers bij.

Belangrijk om te weten is dat een freelancer meestal een beperkt aantal specialisaties heeft. Meestal niet meer dan 1 of 2 specialisaties. Een freelancer kan jouw onderneming vaak niet bij alle marketingactiviteiten ondersteunen. Daarnaast is de rol van een freelancer vaak ondersteunend. Ideaal als je al een marketingteam hebt, maar een bepaalde specialisatie mist.

Online marketingbureau

Een online marketingbureau bestaat meestal uit een team van marketingprofessionals met ieder een eigen specialisatie. Als je kiest voor een online marketingbureau, dan haal je vaak een enorme bak met kennis in huis. Ideaal als je nog helemaal geen eigen marketingteam binnen je onderneming hebt. Er zijn echter wat haken en ogen. Want zoals we al eerder aangaven is een online marketingbureau niet altijd de go-to oplossing. Bij het inschakelen van een online marketingbureau is het van uiterst belang dat ze jouw niche door en door kennen, gevoel hebben bij de diensten en/of producten die je aanbiedt, maar ook de taal van jouw bedrijf spreken. Dit kan een uitdaging zijn. Als je een marketingbureau inschakelt die dit niet heeft, dan zal je uitgebreid de tijd moeten nemen – en duidelijke afspraken moeten maken – om ze voor te bereiden zodat ze jouw bedrijf op de juiste manier presenteren aan je potentiële klanten, zowel on- als offline.

Voor- en nadelen tussen een online marketingbureau vs een freelancer

Nu je op de hoogte bent van het algemene verschil tussen een online marketingbureau vs een freelancer, wordt het tijd om te kijken naar de voor- en nadelen tussen de twee (misschien wel het belangrijkste stukje uit deze blog).

Vaardigheden

Freelancer

Voordeel: Freelancers zijn meestal goed opgeleide professionals. De meeste freelancers beginnen hun carrière niet op eigen houtje en hebben meestal al bij een paar bedrijven gewerkt voordat ze besloten freelancer te worden. Dit geeft hen een breder perspectief als het gaat om marketing en de manier waarop ze naar de zakenwereld kijken. Bij het kiezen van een freelancer, kun je iemand vinden die uitblinkt in het voorzien in jouw exacte behoeften, of het nu gaat om het bouwen van websites, SEO of social. Je kunt ook iemand kiezen met ervaring in jouw specifieke niche.

Nadeel: Het kan ontzettend moeilijk zijn om een goede freelancer te vinden met een breed scala aan gerichte vaardigheden, wat betekent dat je misschien op zoek zult moeten gaan naar meer dan één freelancer. Het opnieuw uitleggen van je visie en het werken met meer dan één freelancer kan tijdrovend zijn.

Online marketingbureau

Voordeel: Als je een online marketingbureau inschakelt krijg je een team ervaren marketeers die waarschijnlijk over een enorm scala aan marketingvaardigheden beschikken. Je hoeft je bedrijfsvisie niet te herhalen en ze zullen allemaal op dezelfde lijn zitten als het gaat om wat het beste werkt voor jouw onderneming.

Nadeel: Je kunt vaak niet kiezen met wie je werkt. Het online marketingbureau wijst een marketeer of een team marketeers aan jouw bedrijf toe en deze wordt meestal willekeurig gekozen, gebaseerd op de grootte van je onderneming. Als je een grotere onderneming hebt, krijg je in de meeste gevallen een ervaren marketeer of een team ervaren marketeers. Echter, een kleiner bedrijf zal waarschijnlijk worden gekoppeld aan een wat minder ervaren marketeer of een minder ervaren team. Het is daarom belangrijk om hier goede afspraken over te maken met het online marketingbureau. Uiteraard zal je hierbij ook rekening moeten houden met je marketingbudget.

Service

Freelancer

Voordeel: Freelancers werken alleen en hun reputatie is van het grootste belang voor hun bedrijf. Ze zullen waarschijnlijk een uitstekende service bieden en ervoor zorgen dat aan jouw behoeften wordt voldaan. Het is in het belang van de freelancer om resultaten te behalen. Ze willen immers dat je hen aanbeveelt bij andere ondernemers. Ze zijn vaak ook goede communicatiedeskundigen omdat ze gewend zijn marketingjargon uit te leggen aan kleine bedrijven die vaak niet dezelfde achtergrond hebben als grotere bedrijven.

Nadeel: Omdat freelancers op afstand werken, verdwijnen ze soms spoorloos. In sommige gevallen zullen ze ook niet aandringen op contracten, wat tot juridische problemen kan leiden als ze het werk niet afmaken. Dit is gelukkig niet iets wat veel voorkomt, maar het gebeurt nog wel eens. Iets om rekening mee te houden dus.

Online marketingbureau

Voordeel: Een online marketingbureau heeft meestal een zekere structuur wat betreft adequate communicatie en service. Ze zullen ook routinematig vergaderingen houden om de voortgang van het bedrijf/project te controleren.

Nadeel: In veel gevallen krijg je binnen een marketingbureau in eerste instantie te maken met een helpdesk of klantenservice. Zij moeten ervoor zorgen dat klanten op de juiste manier worden geholpen en dat servicevragen snel en adequaat worden opgepakt, hetzij door zichzelf of door collega’s. Op zich hoeft dit natuurlijk geen nadeel te zijn, maar dit kan – vooral bij grote marketingbureau’s – leiden tot lange communicatielijnen.

Prioriteitsniveau

Freelancer

Voordeel: Freelancers hebben over het algemeen minder projecten dan een online marketingbureau en kunnen jouw projecten een prioriteit maken. Soms, als het project groot genoeg is, zullen freelancers aan één project tegelijk werken. Dit is bijna alsof je een in-house marketing professional hebt.

Nadeel: Omdat een freelancer over het algemeen alleen werkt, kan een freelancer er veel langer over doen om een project af te ronden.

Online marketingbureau

Voordeel: Een online marketingbureau beschikt doorgaans over veel meer tools en middelen om een project snel te kunnen afronden.

Nadeel: Een online marketingbureau kan worden overspoeld met projecten en daardoor dus onder druk worden gezet om de resultaten te behalen van grote klanten met veel geld. De kleinere klanten kunnen hiervan de dupe worden omdat ze jouw onderneming niet helemaal de aandacht geven die het verdient.

Flexibiliteit

Freelancer

Voordeel: Freelancers zijn flexibel en werken niet van 9 tot 5. Daarnaast accepteren ze ook een ongestructureerde werkdag. Daarom zijn ze ook freelancer geworden. Dit komt met name van pas wanneer je in de kleine uurtjes of in het weekend met een potentiële crisis te maken krijgt. Een social media professional, bijvoorbeeld, kan jouw klanten buiten reguliere kantoortijden onmiddellijk te woord staan.

Nadeel: In het weekend of in de avonduren gelden vaak andere en tevens hogere tarieven. Dit is iets om rekening mee te houden in je marketingbudget.

Online marketingbureau

Voordeel: Met een online marketingbureau weet je waar je qua tijd staat, en kun je je bedrijf daarop aanpassen. Veelal wordt er voorafgaand aan een project een tijdspanne afgesproken, bijvoorbeeld op welke dagen en tijdstippen ze voor jouw onderneming aan de slag gaan.

Nadeel: Bij een online marketingbureau zal jouw marketeer of team marketeers alleen op de traditionele kantooruren beschikbaar zijn, en zelfs dan kan het zijn dat je moet concurreren met andere projecten van het bureau. Als jouw bedrijf werkt op niet-traditionele werk- of kantoortijden, heeft een online marketingbureau misschien niet de flexibiliteit die je nodig hebt.

Prijzen

Freelancer

Voordeel: Misschien wel een van de belangrijkste punten uit dit rijtje. Een freelancer is goedkoper, feit. Een freelancer kost gemiddeld tussen de 60 – 100 euro per uur, afhankelijk van het niveau, de vaardigheden en de specialisatie. Dat is een stuk voordeliger dan een online marketingbureau.

Nadeel: Hoewel een freelancer een stuk voordeliger is, zijn de specialisaties vaak een stuk beperkter. Een freelancer heeft doorgaans maar 1 of hooguit 2 specialisaties. Er zijn wel freelancers met meer specialisaties, maar je moet je wel afvragen of ze in elke specialisatie vaardig genoeg zijn.

Daarnaast zit een freelancer bovenop de administratie en hebben ze vaak een veel strakker betalingsregime dan een online marketingbureau. Betaal dus altijd op tijd en volgens de voorwaarden van de freelancer.

Online marketingbureau

Voordeel: Een online marketingbureau is wat duurder dan een freelancer, ook dat is een vaststaand feit. Je krijgt er immers ook veel meer voor terug. Een project is vaak sneller afgerond en een online marketingbureau heeft vaker een gunstiger betalingsregime. De prijs van een online marketingbureau ligt gemiddeld tussen de 90 – 120 euro per uur.

Nadeel: We hebben het net al even genoemd, maar een online marketingbureau is nou eenmaal duurder. Ze hebben te maken met hogere overheadkosten, zoals de huur van een bedrijfspand, maar ook werknemers die over het algemeen een flink prijskaartje hebben.

Klaar om jouw bedrijf of merk te lanceren naar het volgende niveau? 🚀

Een paar nuttige tips om over na te denken voordat je een beslissing neemt:

Ervaring in mijn niche

Het is handig om van tevoren na te gaan of de freelancer of het online marketingbureau ervaring heeft in jouw branche of niche. Controleer met welke merken en/of producten ze hebben gewerkt en wat hun kennis van de branche is. Als ze niets weten over de branche, is de kans groot dat ze moeite hebben met het opstellen van een businessplan.

Trackrecords

Wanneer je een freelancer of een online marketingbureau hebt gevonden, kan het handig zijn om trackrecords op te vragen van voorgaande campagnes of projecten van ondernemingen die gerelateerd zijn aan die van jou. Niet iedereen kan dit aanleveren, maar als een freelancer of online marketingbureau dit kan aantonen, is het zeker de moeite waard om in te zien.

Aanbevelingen en/of reviews

Als je een nieuwe tv of een wasmachine wil kopen, check jij toch ook de review voordat je overgaat tot een koop? Dit is niet anders in de wereld van freelancers en online marketingbureau’s. Voordat je in zee gaat met een van deze partijen is het aan te raden om op zoek te gaan naar reviews en beoordelingen. Zo kom je al snel te weten wat anderen van de freelancer of het online marketingbureau vinden. Social proof is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de marketingwereld en daarom heeft iedere freelancer of onlinemarketingbureau wel ergens een review of beoordeling staan. Kijk bijvoorbeeld eens op Trustpilot, Klantenvertellen, of Google de naam van het bedrijf eens. De kans is groot dat de freelancer of het online marketingbureau een Google Mijn Bedrijf vermelding heeft en daar ook reviews op heeft staan.

Vergelijk prijzen

Niet minder belangrijk is het opvragen van offertes en prijzen. Wed niet op 1 paard en vraag daarom offertes op bij meerdere freelancers of online marketingbureau’s. Zo voorkom je dat je dief wordt van je eigen portemonnee. Bovendien krijg je zo een goed beeld van de gemiddelde prijzen van beide en kun je het kaf van het koren scheiden. En onthoudt: als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo.

Jouw online marketingactiviteiten uitbesteden? Inbrands helpt jouw onderneming online groeien

Waarschijnlijk ben je op zoek naar een freelancer of een marketingbureau, anders had je deze blog niet helemaal gelezen, toch? Ben jij na het lezen van deze blog overtuigd dat een online marketingbureau voor jouw onderneming het meest geschikt is? Dat is goed nieuws! Neem dan eens contact met ons op en laten we een bakkie doen om te zien wat we voor elkaar kunnen betekenen. Wij duiken samen in jouw onderneming en we zorgen ervoor dat wij jouw taal spreken en precies weten waar de kansen voor jouw onderneming liggen. We heten niet voor niets Inbrands.

Back To Top